Monday 18 February 2013

heppy besday!!

assalamualaikum w.b.t & salam sejahtera...

ape kabar kalian.. harap2 sihat lah hendak nye ek..
kali nih aku nak kongsi siket lah kan kenangan2..coretan2..cerita2 basi..hehehe..saje je..untuk buat korang rase borink kan2..sorry ar beb..

ok..berbalik kepada topik yang asal..kali nih bukan bufday aku tau..ini bufday pakcik aku..kitorang panggil dia pak yak..coz dia anak yang ke-5 daripada 7 adik-beradik..pak yak nih pakcik sebelah emak..umur dah lanjut tapi masih bujang lagi..nak kate takde orang yang nak tak pulak sebab haritu ade sorang gadis nih minat betui kat dia tapi dia kate tak berani nak sunting dulu..takut tak tertanggung r tak terjamin hidup gadis tu..nak kate tak bekerja tapi dia kerja..gaji pulak boleh tahan..entahlah..kitorang pun tak tau ape sebenarnye yang dia nak..dia nih jenis yang suka budak2..

pak yak nih hidup dia simple jer..makan pun takde lah cerewet sangat..ape yang aku masak dia melantak je..tapi kalau dia yang masak..mak aii..pedih hulu ati aku sebab dia suka makan yang pedas2..aku pulak jenis yang tak tahan pedas..dulu2 masa aku sekolah rendah n menengah boleh jer aku makan pedas..tapi entah kebelakangan nih sejak aku masuk poli terus aku tak tahan pedas..kalau makan je mesti perut sakit lah..bibir kering lah..tapi yang seronoknye.. kalau makan pedas tu kan, bibir nampak cantik je..memerah gitu tanpa menggunakan gincu avon ke..simplysiti ke..hehee

untuk bufday kali nih kitorang celebrate at restoran ikan bakar terapung kat alor gajah..perghh !! memey sodap lah..hinggakan tyme makan tu makcu aku tegoq..

       makcu : mak2 (nenek)..tengok qila tuu..berselera sungguh na..sebelum nih kalau d suruh makan   
                    bukan main liat lagi..haa, skarang nih abis semua ko nak licinkan..ko makan ke 
                    melantak nih..
       nenek : ala..bio je lah..dah memang cucu aku ni suko makan siput (seafood)..haa, qila..abiskan 
                    je..jangan dengar sangat makcu kau tu..dia jeles lah tu sebab tak makan ambal 
                   (pepahat)
       aku    : aler makcu..kalau makcu nak makan je lah..takyah nak cakap ape2..makcu, rugi tau tak 
                   nak makan nih semua..jauh2 kite datang kalau takat makan sikit je tak berbaloi lah..kan 
                   pakcu kan..
       pakcu : haa..betui tu qila..nak tambah lagi ke..kalau nak pakcu boleh orderkan lagi..bio gemok 
                   ckit..hhahaa
       aku     : aik..nih nak bodek ke nak sindir nih..pakcu jangan macam2..tapi takpe lah..qila dah 
                    kenyang pon..memang sedap lah makanan kat sini..nanti pakcu bawak sini lagi ek..
       pakcu : boleh jer..tapi lain kali qila pulok yang blanje ek..
       aku     : insha allah..

so, lepas makan tu kitorang jalan2 sekitar tu je..sebab dh malam kan..tak nampak ape lah sangat..gelapp.. lagipun, sebelum kitorang singgah makan, sempat jugak jejalan kat umang2 challet, tengok kapal selam kat akademi laut melaka ke ape..tapi short formnye "alam"..tak lame pastu kitorang balik lah ke kajang, selangor..destinasi seterusnya iaitu rumah ucu, syurgaku sementara..hehee sebabnye kat sini aku duduk dengan makcu & pakcu ku..

btw, balik tu kitorang gune jalan PD yang lalu rumah api tu.. lebih dekat berbanding otw pergi tu..walaupun bengkang bengkok jalannye tapi lebih dekatlah berbanding masa pergi tu..hampir2 tersesat kitorang..papepon..seronok..sebab tyme pergi tu kitorang termasuk kat perkampungan yang dekat2 dengan sekolah arab & mata ni dihidangkan dengan suasana yang aman..nyaman..damai..sempat jugak aku dengan makcu ku puji rumah2 yang ade..cantik..masih kekalkan tradisional nye..suke sangat rumah melaka..macam dalam muzium..cantik memang cantik..tulah first tyme aku tengok rumah melayu melaka secara real nye..rase nak pergi lagi..dah lah rumah kat situ tepi2 laut jer..takyah  sesibuk nak pergi jejauh..depan umah je dah ade..sedap mata memandang..tak stress pun..rase macam nak duduk kat situ lelama..tapi ape kan daya..tak kenai sapa2 pun kat situ..untuk gambar2 aku tak dapat nak uploadkan dulu sebab pict tu masih kat camera pokcik..aku tak bawak camera sendiri sebab aku punye camera dah rosak!!huhuu..sedih2..

ok lah..mesti korang borink kan..pape pon thanks a lot coz sudi baca entry aku kali nih.. kalau korang rase ade tempat2 yang best2 share2 lah ek..mane lah tau..aku boleh cadangkan kat ucu ku..

No comments: