Saturday 20 April 2013

Cikgu Taska a.k.a Penjaga Separuh Masa

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah..setelah sekian lama menyepi kini baru berkesempatan untuk mengupdatekan blog yang serupa hidup segan mati tak mau nih..maaf bebanyak la ye..selama beberapa bulan ni, aku agak sibuk sikit dengan kehidupan seharian di muka bumi yang fana dan penuh pancaroba ni..banyak ragam yang kutemui..tak kira usia, bangsa, jantina..

Di sini aku ingin kongsikan sedikit pengalaman sepanjang aku menimba pengalaman sebagai cekgu taska yang lebih kurang je tugasnye sebagai penjaga separuh masa..

Al kisahnye..tanggal 19.feb'13 yang lepas, abis je aku exam muet for the first paper iaitu spekaing test kat smk cyberjaya, sepang balik je umah tak sampai sejam ade satu pemilik taska ni call..offer keje kat taska dia d mahkota cheras tu..dengan sopan dan manis mulutnye dia maklumkan yang dia perlukan pekerja dengan kadar segera bagi menggantikan staff yang ada sekarang gara2 sorang staff ni buat hal yang berkaitan dengan disiplin tyme keje..aku terus bagi tempoh beberapa jam je untuk aku maklumkan kepada makcik kerana sekarang aku duduk dengan makcik n pakcik kat kajang nih..bukan bermaksud aku anak yatim ke takde ibu bapa ke tapi aku kat sini asalnye nak temankan akak aku yang bersalin kat kelantan ujong tahun lepas..aku tinggal kat umah makcik sebab mak aku registerkan exam muet ku kat area tempat dia keje..so, aku on je sebab dia yang hantar n amik aku..

Berbalik ke cerita asal.. setelah makcik berbincang dengan pakcik pasal tawaran bekerja kat taska tu, alhamdulillah dapat lah green light..so, malam tu jugak diorang hantarkan aku ke alamat yang d sent oleh  majikan tu tadi..sebabnye majikan tu dah firedkan pekerja nye yang bermasalah tu pada petang tu jugak..aku dengan pun cian sebabnye takde bagi notis awal suruh budak tu blah..tup2 malam2 tu jugak dia nak budak tu keluar dari umah tu..mane budak tu nak cari tempat tido sedangkan budak tu dari perak..jauh tuu..so, kitorang pakat2 pujuk majikan tu supaya bagi lah chance budak tu stay untuk satu malam tu sebelum dia cari umah r tempat tinggal baru keesokkan siang nye..so, nasib baik dia ok n siap bagi warning lagi supaya budak tu pagi2 kene blah dari umah tu..kitorang pun janji lah..

Malam tu, sempat jugak aku tanye member serumah nape boleh jadik camtu..so, diorang cite2 aku rase tak patut betul majikan buat dia camtu..at least, majikan kene lah bagi mase sekurang2nye 3 hari ke untuk budak tu cari tempat tinggal yang baru sebelum halau budak tu macam lah kesalahan dia tu terlalu berat ke banduan ke..pape pun aku ni hanye lah seorang pekerja baru yang tak tau sangat perangai n punca yang sebenar..tapi aku doakan dia akan dapat kerja n tempat tinggal yang baik dengan kadar segera..pandangan aku pada budak tu lah kan..dia cantik, tinggi lampai sesuai jadi model, suka bermake-up, pandai dressing..memang cantik lah..tutur kata pun ok walaupun malam tu dia agak kasar sikit bahasa tapi pagi tu dia cool je n siap mintak maaf sebab marah2 malamnye gara2 tak dapat bendung perasaan tak puas hatinye dengan majikan..ye lah kan..kalau aku pun rasanye naik angin jugak kalau tetibe kene halau macam kucing kurap sedangkan masa mula2 kerja manis je mulut janji itu ini kat pekerja..

Pagi tu aku keje dengan ikut arahan partner ku.. handle baby yang berusia 3 bulan hingga setahun seramai 5 orang..sebenarnya 9 orang tapi tak semua datang tyme tu..ok. aku ikut je segala yang disuruh. contonye mandikan budak, susukan budak, tukarkan pampers, suap makanan, itu ini..ok aku ikut tanpa banyak soal sebabnye aku tak pernah keje kat taska..kalau jagakan adik2 r cousin2 ku yang kecik tu ade lah..tak pun akak aku yang baru bersalin bulan 12 lepas..tu pun takde nye banyak camtu kan..masa budak2 tu tido ade jugak aku nak beramah mesra dengan penyelia ku kat tingkat bawah sebabnye aku belum lagi berkenalan dengannya sebab dia tinggal kat luar..umah sendiri sebab dia dah berumahtangga n ada anak..masa nak pergi jumpe penyelia tu partner ku siap pesan.."jangan terlalu rapat dengan penyelia tu, buakn ape, saje je nak peringatkan" aku ok je..tyme aku turun bawah tu dia ikut sekali..so, aku kalau orang baru memang lah tak berani sangat nak tegur sapa seramahnye..aku senyum je memandangkan penyeliaku tengah sibuk menguuruskan anak jagaannya yang berusia 2-8 tahun..aku hairan jugak..banyak nye dia handle sorang2 sedangkan baby cuma berapa kerat tapi jaganya 2 orang..aku tak tanye apa2..just tengok je..maklumlah, orang baru kan..tak lama aku kat bawah sebab partnerku dah suruh naik atas tengokkan baby..ok.

Setelah hampir seminggu, baru aku tau rupa2nya partner ku tu ade problem sikit dengan penyelia ku tu..tu yang dia pesan awal2 kat aku supaya jangan terlalu rapat dengan penyeliaku tu..aku rasa bersalah pulak kat penyelia sebabnye aku ikut je cakap partner ku tanpa mengetahui hal yang sebenarnya.. setelah settle masalah antara diorang berdua tu aku terus boleh rapat dengan penyelia..tu pun masih d control partner ku..dia tak bagi kitorang terlalu rapat..entah!!

Aku dijanjikan tempat tinggal dan makan ditanggung..untuk bulan 2 tu aku hanya dibayar RM215.00 sahaja..ok aku terima sebab aku keje hanya beberapa hari je kan..untuk bulan 3 dan akan datang aku dijanjikan gaji RM900 sebulan..nak djadikan cerita, 29.mac (jumaat) tu aku dapat tawaran keje kat taska jugak tapi kat belakang umah kitorang je..kat kajang..memandang malamnye aku balik umah kajang, so, aku gtau makcik n makcik kata "keje kat belakang umah je..takyah jauh sangat, tak lah risau ko duk jauh.." untuk makluman semua, tiap2 minggu aku balik sebabnye makcik risau aku tak cukup makan ke, tak cukup pakai ke, ape ke..kalau aku kene keje sabtu tu abis keje tu pakcik akan tetap amik aku n malam esoknye hantar aku balik.. hehehee...TIME KASEH PAKCIK MAKCIK..

Atas nasihat dan saranan daripada pakcik n makcik yang inginkan aku keje dekat dengan umah, aku maklumkan kat majikan ku tu minggu tu jugak..so, dengan baik hati dan ikut prosedur aku maklumkan yang aku nak berhenti..majikan ku mengatakan aku mesti bagi notis 2 minggu sebelum berhenti..ok..tapi sehari sebelum lastday tu, aku ingatkan majikanku n tanye bile nak bagi gaji sebabnye esoknye aku lastday..lepastu  majikan ku eply dengan mengatakan kene bagi notis 1bulan pulak daa..kalau tak gaji  n OT aku bulan 3 tu tak kluar..so, dia suruh aku stay until end of the month..ape ni..btw, i'm promise that i'll stay until end of months..after that, she promise me to give my salary on friday:12 april..however, on friday i'm sms her n she said want to bank in me tomorrow..alaa, esok pulak dah..ok..

Finally, after i got my salary n i got RM650 only..hairan jugak nape..tanye punye tanye majikan kata sebab RM200 dpotong untuk bayar utility bills n makan..hairan2, nape mula masuk keje tu dia cakap tempat tinggal n makan d tanggung tapi dah tyme gaji lain pulak jadinye..itu pun gaji aku dapat 13.April'13 untuk gaji bulan 3..orang lain dapat tyme 5 n 7hb aku pulak dapat tengah bulan..tu pun OT aku dia tak bagi sesen pon..ape lagi, aku terus je packing barang n blah..sorry if i'm so rude but i'm learned it from u my majikan..if u r honestly with me, i'll stay work with u until the end of the month but..ermm, hati manusia mane kite tau..sabo je laa..

Alhamdulillah, 15.april tu i'm start work at new place which is taska kat belakang umah tu je..and on my opinin, observation n my knowledge, my new majikan is so friendly and other staff also..btw, at this new place i've 2 boss but right now i only meet one of them,she's name is nurhidayah still studies for her master.. for another one boss maybe i'll seen her next tyme..hopefully, everything's gonna be ok.. insha'allah..doa2kan lah ye..




No comments: