Friday 10 May 2013

Kawan Yang Amat Mengecewakan !!

Assalamualaikum w.b.t

Hai uols..ape kabar..harapnye sihat la ye..aku pulak macam biasa la..sihat dan makin boolat suda..adoii..bile la aku dapat nak pakai baju saiz xs ni ye..kalau dapat pun macam sarung nangka da..urmph..malu2..

Entry kali ni takde ape la sangat..just nak share pengalaman aku minggu nih..alkisahnye, aku sekarang kan keje kat tempat baru..taska belakang umah je..nak di jadikan cerita, minggu lepas kan minggu mengundi..so, pakcik n makcik balik kampung sebab pakcik mengundi kat kat perak sana..so, tinggal la aku sorang je kat umah..gara2 takut hujan dengan guruh yang amat menakutkan aku amik la langkah berjaga-jaga dengan mempelawa member yang sama tempat aku bekerja tu tido kat umah..before tu aku dah mintak izin makcik n pakcik..diorang izinkan..so, ok la..jumaat malam tu dia start tido umah sebab pagi lepas subuh tu pakcik n makcik nak bertolak dah..takut jalan jammed..

Pagi tu aku bangun lewat sikit la lepas hantarkan makcik n pakcik kat depan pintu je..heheee..member aku tu pulak jam 12 tengahari baru bangun..penat kot sebab weekday kan kene keje..so, weekend je la masa untuk memanjakan diri..ye tak..

Siap2 makan tengahari tu, aku ajak dia temankan pergi kedai kat depan kedai..nak beli barang sikit..g pun makanan kucing dah abis..balik dari kedai tu terpaksa redah hujan yang lebat sebab lupe nak bawak payung..sedangkan tau langit dah gelap..tapi tak nak amik langkah berjaga-jaga..malas sangat la tu..padan muka aku..uhuk uhuks..

Balik tu member yang dari taska alhannah call..ajak join diorang untuk kempen PRU 13 kat area sg.jelok ni je..tak jauh dari rumah..ok, on..aku invite sekali la member aku tu sebab cian kalau tinggalkan dia sorang2 kat umah..bahaya..malam tu kami bermalam kat markas n esok tu uruskan benda yang berkaitan..sabtu malam dalam jam 12 baru balik umah..makcik n pakcik pun dah sampai petangnye...

Awal pagi ahad tu dalam jam 2 am, dia kejutkan aku sebab nak balik umah..mak dia dari kelantan nak datang..sekarang dah dekat area bentong..dia nak balik tyme tu jugak sebab mak dia pesan suruh masak..family dia lapar..lagipun ade budak kecik bersama diorang..budak2 tu dah meragam sebab tak selesa dalam kereta yang dah lame tersadai dengan jalan jammed punca daripada pilihanraya tu..aku pulak tak kejutkan makcik n pakcik..terus je bukak pintu n hantarkan dia kat depan pintu..nak hantarkan dia kat umah dia kate tak payah..dekat je n dia boleh jalan sendiri..dengan barang yang banyak kat tangan aku hairan la jugak kan..ape ke bende yang dia bawak banyak sangat..tyme dia datang tu satu beg je..nape balik tu boleh ade 3 beg..musykil2..tapi disebabkan mata yang amat2 la mengantok..aku wat donno je..

Pagi tu dalam jam 7 am, aku teringat nak uploadkan pict tyme kitorang kempen tu kat fb..cari punye cari, mane pulak la kan camera aku nih sembunyikan diri..kalau tak silap, letak kat dalam handbag warna coklat tapi takde..aku dah gabra..aku selongkar dalam semua handbag yang ade..dalam almari, laci, meja solek, tepi katil, sekitar dalam bilik tu..nape takde nih..yang ade camera aku yang rosak tu je..tu pun dalam tempat barangan make up..cari punye cari tetap jugak tak jumpe..hati mule rasa tak sedap..rase lain macam dah..takkan tertinggal kat tempat megundi tu kot..masa aku nak tido malam tadi sempat jugak aku dok belek2 jap..aku terduduk kat katil n baru aku teringat..malam tadi, member yang aku ajak tido kat umah tu ade cakap yang dia nak pinjam camera..adik dia nak konvo kat johor..aku cakap la yang aku tak berani nak bagi pinjamkan sebab bukan aku punye..yang aku punye dah rosak..yang aku gune sekarang pakcik aku yang punye..so, tettt...aku terus buat kesimpulan..

Teringat je perkara tu, aku terus capai handpone..naik kematu jari aku dok dail nombor dia tapi asyik2 tut tut..pastu last2 this is the voice mailbox..mak aiii..mampus aku kalau camni..dengan tak mandi nye, yang sempat hanya cuci muka n gosok gigi..aku capai tudung n tukar baju tido yang dah masam tu, terus capai kunci umah n sarung selipar..aku terus jalan ke umah tu..nasib baik taska bondamama dengan umah dekat la jugak..pastu aku bagi salam tak bersahut..talipon tak berangkat..hampir 20 minit aku tercongok kat depan gate taska..akhirnya, dia bukak pintu n kate.."laa, lama dah ke tunggu kat luar tu..sorry la akak tak dengar..nah, mesti qila nak bende (camera) ni kan.." (dengan slumber badak dia hulurkan) dalam hati aku..aik, cam tau2 je tujuan aku datang umah..so, dengan sengih yang muke bangun tido g aku amik bende tu n kate.. "a'a..qila cari kat umah tak jumpe2.."

Pastu dia pelawa masuk umah..aku masuk la sebab mak n family dia ade tengah tonton tv..geram pulak hati ku..mane taknye..ruang tv dengan pintu gate tu punye la dekat..camne pulak diorang tak nampak n tak dengar aku dok jerit2 bagi salam siap ketuk mangga pagar lagi..adoii..sakitnye hati..masuk umah tu aku maniskan muke..salam semua kecuali yang abang dia la..sebab dia kan lelaki..hehehee

Layan2 sikit..bual2 sikit pastu aku mintak diri sebab pepagi dah menempek kat umah orang la kan..tak manis sungguh..tapi apakan daya..gara2 camera aku sanggup menapak kat umah orang pepagi buta..maaf la ye..tapi aku memang takut la kalau2 camera tu hilang..sebab bukan aku yang punye..pakcik yang bagi pinjam sebab aku punye dah rosak lens dia..pakcik kate daripada baiki, baik beli yang baru..lebih kurang je harga..so, buat sementara nih aku pinjam la camera pakcik..thanks a lot pakcik sebab layan perangai aku yang tak semenggah ni ye..heheheee

So, lepas hari tu aku mula rasa kurang yakin n percaya sikit kat member aku yang satu tu..mane tak nye..tengahari tadi aku tengok dia jemur pakaian tup tup macam kenai ja..rupa2nya ade jugak tudung aku 2 helai kat situ..mak aiii..bila masa dia pinjam..tak tau pun..yang lain2 tu aku tak tau la..aku tak check lagi barang aku dalam almari tu..ini di sebabkan vitamin M aku masih berleluasa dalam diri ini..nanti2 la kalau ade masa aku check bilik aku la ye..tapi nasib baik purse aku tu dia tak tolong check kan ye..kalau tak, tak tau la  aku nak cakap ape..dia pikir jugak la tu kot..ape2 je la ye...

Tadi masa nak balik umah, dia siap pesan.. "qila, akak nak pinjam tudung qila yang warna purple, atas dia tu ade bunga2"  (alaa, tudung bawal style sekarang ni tu..)..ops..macam mana dia tau aku ade tudung kaler tu..setahu aku, aku simpan dalam almari..tak de pulak aku dok show op kat dia semua2 barang aku..dalam hati dah berkata-kata..ow..ko tido kat umah aku ko siap check barang aku ek..pastu dah ko tau aku ade tu ko nak pinjam pada masa akan datang la ye..bukan tudung je dia pinjam..siap handbag lagi..pulak tu kate nak pinjam handbag yang warna coklat yang akak tengok atas almari qila tu..perghh..berangin je aku rase..tapi sabo je la..aku bagi jugak pinjam sebab tak nak gara2 bende camtu kitoang gaduh pulak..

Aku harap dia boleh la jaga barang yang dia pinjam tu sebaiknye n len kali tu jangan dok suka amik orang punye barang tanpa izin ek...pastu buat pulak muke slumber..memey pandai la dok blakon..kalau masok tv ni mau pemes dengan lakonan yang tak semenggah tu ye..papepon, ingat la wahai kawan2 semua..barang tu jangan la dijadikan tiket untuk kita d benci dan d sisih oleh orang sekeliling gara2 perangai kita tu..sekali kita buat hal, sukar untuk dapatkan balik kepercayaan tu..renung2kan la ye..aku pon takde la baik sangat..

#nasib baik dikembalikan camera tu..kalau tak nasib aku la..ape pulak aku nak jawab kat pakcik aku tu ye.. so, pesanan dari aku..jangan mudah nak percaya kat member walaupun muke nampak baik tapi hati berkarat..kite tak tau la kan..tapi jangan pulak anggap semua oraang camtu..nanti kite takde kawan..hidup la sensorang..hehhee..ok la..daaa..

No comments: